انواع درمان ریشه - دکتر مازیار 09125544500

این درمان به اشتباه عامیانه عصب کشی یا عصب کشی نامیده می شود.

برای فهمیدن روش کار و چگونگی درمان نیاز به آگاهی اولیه از آناتومی دندان می باشد .

مطابق شکل زیر

دندان متشکل ازساختاری لایه لایهمی باشد،

لایه سخت بیرونی در قسمتی از دندان که دیده می شود مینا نام دلرد که سخت ترین ماده موجود در بدن می باشد.

لایه سخت بیرونی در قسمتی از دندان که داخل استخوان است و دیده نمی شود سمان نام دارد.

لایه ی دوم زیر مینا و سمان به نام عاج است که تمام دندان در در بر می گیرد سختی این لایه کمتر از مینا است.

مرکزی ترین قسمت دندان پالپ (مغز دندان) نامیده می شود که بافت نرمی است که حاوی رگها، اعصاب و سلولها می باشد.

پالپ،تغذیه را طی رشد و تکامل دندان بر عهده دارد، بعد از اینکه دندان کاملا بالغ شد کارکرد پالپ فقط آگاهی دادن هنگام ضربه

و یا پوسیدگی به صورت درد می باشد.

در دندان سالم پالپ توسط لایه های خارجی به خوبی محافظت می شود ولی اگر پالپ به دلایلی

( پوسیدگی، ضربه، شکستگی دندان، بیماری پیشر فته لثه....) دچار التهاب و عفونت شود لازم

است که کل پالپ خارج شده و حتی لایه نازکی هم از دیواره ی سخت مجاور پالپ تراشیده و

خارج شود تا میکروبی که به داخل دیواره نفوذ کرده خارج گردد سپس فضای داخل کانالها

تمیز شده و ضد عفونی می شود و بعد این فضا با ماده ی استریل و سازگار با بدن پر می گردد

تا مجددا عفونت نکند،کل این پروسه ی درمانی به نام روت کانال تراپی یا درمان ریشه می باشد.

مراحل درمان:

مرحله اول:یک حفره جهت دسترسی به کانالها تراشیده میشود و پالپ ملتهب تخلیه می شود و این فضا کاملا تمیز می گردد.

مرحله دوماین فضای داخل کانالها با یک ماده ی سازگار با بدن و در عین حال استریل پر می شود.

درمان ریشه مجدد

گاهی مواقع درمان ریشه ای که نادرست انجام شده

تخلیه نا قص کانال دندان

خارج شدن مواد پر کردگی از انتهای کانا ل دندان

وجود کانال اضافی که درمان نشده

و یا درمان ریشه ای که به خوبی انجام شده ولی پر کردگی مناسب روی آن صورت نگرفته

ویا عدم ترمیم (پر کردن) دندان پس از عصب کشی بیش از یک ماه

موجب می شود تا فرد احساس ناراحتی داشته باشد که این ناراحتی به صورتدرد معمولا هنگام جویدنو یادرد گنگ و خود به خود در نواحی لثه اطراف دنداناست.

ممکن است حتی فرد درد نداشته باشد ولی علایم دیگری مثلوجود یک جوش در لثهو یاتورم بالای دندانداشته باشد.

گاهی مواقع هم فرد هیچ گونه نشانه ای دال بر ناراحتی ندارن ولی دندانپزشک با دیدن عکس رادیوگرافی دندان و وجود ضایعه اطراف ریشه پی به این می برد که دندان نیاز به درمان ریشه مجدد دارد.

انجام درمان ریشه مجدد معمولا کار سخت تری از درمان اولیه برای دندانپزشک می باشد. این کار فقط در حیطه ی کاری متخصص درمان ریشه یا اندودنتیست است.

مرحله اول:برداشتن ترمیم یا روکش دندان

مرحله دوم:تخلیه مواد پر کردگی داخل کانال و اصلاح نواقص درمان اولیه

مرحله سوم:تمیز و ضد عفونی کردن کانالها

مرحله چهارم:پر کردن مجدد کانالها با مواد جدید

جراحی ریشه (اپیکو)

گاهی مواقع درمان مجدد به تنهایی نمی تواند باعث بهبودی دندانی شود که قبلا نامناسب عصب کشی شده باشد و نیاز است تا جراحی ریشه انجام شود.

بعضی از مواردی که باعث نیاز به جراحی ریشه می شود عبارتند از:

وجود خطای غیر قابل اصلاح در عصب کشی اولیه

خارج شدن مواد پر کردگی ریشه از انتهای ریشه به علت بی دقتی در درمان اولیه

وجود ضایعه ی خیلی بزرگ اطراف ریشه دندان

مراحل درمان:

مرحله اول:با یک برش کوچک، لثه مجاور دندان را کنار زده و ناحیه ضایعه (کیست) را از انتهای ریشه عفونت کرده خارج می کنیم.

مرحله دوم:با یک پر کردگی کوچک انتهای ریشه را پر می کنیم و لثه را مجددا بر گردانده و بخیه می کنیم.